Nieuwsbericht

Eerste delen wand middentunnelkanaal Heinenoordtunnel gearriveerd

Gepubliceerd op: 15 mei 2023, 18.01 uur

Het middentunnelkanaal speelt een belangrijk rol tijdens en na de renovatie van de Heinenoordtunnel. Het eerste van de 84 delen waaruit de nieuwe wand van het kanaal bestaat, is inmiddels aangekomen op het bouwterrein naast de tunnel.

In de tunnelbuis richting Bergen op Zoom plaatsen we een wand op de plek waar nu nog een betonnen afscheiding staat zodat er een middentunnelkanaal ontstaat.

Het middentunnelkanaal heeft meerdere functies. Het is een gesloten vluchtgang die de huidige vluchtpaden achter de barriers in de Heinenoordtunnel vervangt. Via deze afgesloten ruimte kunnen automobilisten straks de tunnel verlaten bij een ongeval, brand of pech.

Prefab tunneldelen aangekomen

Inmiddels zijn de eerste delen van de wand voor het middentunnelkanaal aangekomen op de bouwplaats. Uiteindelijk komen er 84 voorgefabriceerde betonnen elementen. Deze wanddelen plaatsen we in augustus 2023 als een soort bouwpakket achter elkaar aan vanaf het bouwterrein in de tunnel.

De elementen van de wand bestaan uit 2 delen. Als ze uit 1 stuk zouden bestaan, krijgen we ze niet in de tunnel en zijn ze te ook hoog om door tunnels of onder viaducten door naar de bouwplaats te vervoeren.

Eerst buiten de tunnel geoefend

Het in elkaar zetten en inbouwen van de elementen is een precieze klus. De elementen moeten perfect op elkaar aansluiten en in de tunnel is geen ruimte om ze bijvoorbeeld met een kraan van bovenaf te plaatsen. We hebben daarom goed nagedacht over hoe we dit straks zo snel en efficiƫnt mogelijk kunnen doen.

In de bovenste delen van de wand is de ruimte waar straks de kabels en leidingen voor de installaties komen. De bovenste delen van de wand plaatsen we met een speciale machine, een zogenaamde vacuĆ¼mlift, bovenop het onderste deel. Dit hebben we eerst op het bouwterrein naast de tunnel geoefend en het werkte zoals we op papier hadden uitgedacht. We zijn dus helemaal klaar om in augustus de wand in de Heinenoordtunnel te plaatsen.

Minder hinder dankzij middentunnelkanaal

Door het middentunnelkanaal te maken met voorgefabriceerde delen en door eerst te oefenen, kunnen we het middentunnelkanaal in een relatief korte periode in de tunnel inbouwen.

Door het middentunnelkanaal nu te maken, hebben we een afgesloten ruimte waarin we kunnen werken terwijl het verkeer in de tunnel doorrijdt. Hiermee voorkomen we veel hinder voor weggebruikers, omdat we de Heinenoordtunnel nu niet maandenlang hoeven af te sluiten.