Nieuwsbericht

In de kelder van de Haringvlietbrug wordt nu 24/7 gewerkt

Gepubliceerd op: 6 april 2023, 16.40 uur - Laatste update: 14 april 2023, 16.26 uur

Terwijl het verkeer erboven over de brug raast, wordt in de basculekelder van de Haringvlietbrug al heel veel werk verzet. Het werk is gestart in januari 2023. Op dit moment wordt maar liefst 7 dagen per week, 24 uur per dag gewerkt. Ploegendiensten wisselen elkaar af om de omvangrijke klus geklaard te krijgen.

Door nu te doen wat mogelijk is, kunnen we de periode van afsluiting in de zomer zo goed mogelijk benutten. Dan vinden werkzaamheden plaats die alleen uitgevoerd kunnen worden wanneer er geen verkeer over de brug rijdt.

Het werk bestaat eerst vooral uit het slopen van oude betonnen en stalen constructies. Op sommige plekken wordt er ook al gestart met de opbouw. In deze update nemen we je mee in een kijkje achter de schermen.

Alvast van start, zonder verkeershinder

In januari 2023 is de aannemer gestart met de aanleg van een pontonbrug, die via het water toegang biedt tot de 15 m diepe basculekelder. Zo kan een groot deel van de werkzaamheden nu al worden uitgevoerd zonder dat het verkeer daar hinder van ondervindt.

In de zijwand van de basculekelder zijn 2 openingen gemaakt, waardoor materieel naar binnen en puin en vrijgekomen materiaal weer naar buiten wordt gehesen. Grote ventilatoren zorgen voor voldoende frisse lucht in de zeer beperkte ruimte van het gebouw.

Alles moet sterker

Voor de vervanging van de klep, het bewegingswerk en alle technische installaties moeten de betonnen en stalen constructies in het gebouw van de kelder worden vernieuwd. Neem bijvoorbeeld de draaipunten waarmee de 2 miljoen kg wegende brugklep om haar as draait.

De nieuwe brugklep moet zwaarder worden vanwege het toegenomen en zwaarder geworden verkeer. Daarvoor moeten ook de draaipunten en de betonnen constructie eronder (waar de draaipunten op steunen) sterker worden. Hiervoor wordt eerst het beton weggehakt, waarna extra wapeningsstaal wordt aangebracht. Vervolgens wordt de bekisting aangebracht. Dat is de mal waarin het nieuwe beton wordt gestort.

Nachtelijk sloopwerk tandradbaan

Het slopen van de tandradbaan is een flinke uitdaging geweest. Het contragewicht van de brugklep beweegt over deze tandradbaan heen. De avond- en nachtploeg is bijna een maand bezig geweest met deze constructie van beton en staal. Het slopen van het beton werd gedaan met een elektrische slooprobot die op afstand kan worden bediend.

Steeds wanneer een stukje beton was weggehakt, kon het staal worden weggesleept. Al het puin moest met de hand in kruiwagens worden geschept, waarna de puinbak uit de kelder kon worden gehesen.

Het slopen vond in de avond en nacht plaats, omdat dit veel lawaai maakte en er puin naar beneden kon vallen. Hierdoor had de dagploeg die andere werkzaamheden uitvoerde, geen last van de sloopwerkzaamheden.

Pijler 10

Een ander belangrijk onderdeel van de vernieuwingsoperatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug is de versteviging en verbreding van pijler 10. Dat is de zogeheten oplegpijler waar de nieuwe brugklep op rust wanneer deze naar beneden is.

De voorbereidingen voor de extra constructie die hier moet worden gebouwd, zijn gestart. De aannemer start binnenkort met het inbouwen van de eerste technische installaties in de technische ruimte, waaronder de schakelkasten en de bekabeling.

En straks, in de zomer van 2023?

Op 9 juni sluiten we de Haringvlietbrug voor een periode van 7/8 weken af. Ook dan wordt er 7 dagen per week gewerkt in meerdere shifts achter elkaar. We voeren dan de werkzaamheden uit die alleen mogelijk zijn wanneer er geen verkeer rijdt over de brug. Deze werkzaamheden bestaan uit:

  • het slopen van het dak van de kelder;
  • het uithijsen van de oude brugklep;
  • het inhijsen en stellen van de nieuwe tandradbaan;
  • het inhijsen van de nieuwe brugklep;
  • het dichtmaken van het dak;
  • het asfalteren en het aanbrengen van geleiderail en alle technische installaties

Als we de brug dan weer open kunnen stellen voor het wegverkeer, hebben we nog een periode nodig om de technische installaties te testen. Dit doen we, zodat de brug veilig kan worden bediend, bestuurd en bewaakt. De weg zal voor deze testen afgesloten worden voor verkeer. De data hiervoor worden nog ingepland.