Nieuwsbericht

Viaduct schuift over Terbregseplein naar definitieve plek

Gepubliceerd op: 27 februari 2023, 17.02 uur - Laatste update: 22 maart 2023, 17.04 uur

Wie over de snelweg A20 vanuit Gouda naar Rotterdam of verder naar Hoek van Holland gaat of andersom, passeert het drukke verkeersknooppunt Terbregseplein.

Over dit verkeersknooppunt wordt sinds eind 2021 een viaduct in delen door de lucht geschoven. Op 27 februari 2023 werd het laatste deel van de zuidelijke rijrichting op zijn definitieve plek geschoven.

Onderdeel van de A16 Rotterdam

Het viaduct maakt deel uit van de nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg A16 Rotterdam. Het verkeer rijdt tijdens het schuiven van het viaduct gewoon door. Omdat het schuiven met 2,5 m per uur zeer langzaam gaat, merkt de weggebruiker er tijdens het rijden niets van.

Het Terbregseplein is met 235.000 motorvoertuigen per dag een van de drukste verkeersaders van Nederland waar de A16 en de snelweg A20 op elkaar aansluiten. Over dit knooppunt komt een viaduct dat de A16 Rotterdam verbindt met de bestaande A16.

Het viaduct wordt zonder het verkeer te hinderen over de bestaande infrastructuur heen geschoven. Deze bouwmethode wordt in Nederland voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt dat in gebruik is.

Viaduct Terbregseplein

Het ruim 400 m lange viaduct over het Terbregseplein bestaat uit 2 wegdekken, 1 richting Breda en 1 richting Rotterdam The Hague Airport. Eén wegdek bestaat uit 17 delen met een lengte tussen de 22 en 30 m. Het viaduct wordt voor Nederlandse begrippen op een bijzondere manier gebouwd. Het is namelijk een beproefde methode in bergachtige gebieden.

Hoe bouw je een viaduct zonder verkeershinder?

De bouw van het viaduct start aan de noordkant van het Terbregseplein. Daar is een tijdelijke ‘fabriek’ gebouwd om de delen van het viaduct te bouwen. Eerst vlechten we het staal, daarna wordt het beton gestort om tenslotte het deel af te werken. Daar ligt het betonnen deel uit te harden voordat we het over de weg schuiven. Dit proces wordt continu herhaald.

Aan het eerste deel zit de ‘lanceerneus’ gekoppeld. Dat is een blauw stalen frame dat met een lengte van 30 m en een gewicht van 75.000 kg de wegdekken over de steunpunten en het bestaande wegennet begeleid. De lanceerneus zorgt ervoor dat de afstand tussen de steunpunten wordt overbrugd en dat het gewicht van het wegdek goed wordt verdeeld.

Het nieuwe wegdek schuiven we in een cyclus van 3 weken over het verkeersknooppunt heen. Dat schuiven gaat met ongeveer 2,5 m per uur. Om ervoor te zorgen dat het schuiven van het wegdek gesmeerd verloopt, gebruiken we bij ieder steunpunt spiegelgladde teflonplaatjes tussen de steunpunten en het viaduct.

Viaduct bijna bij eindpunt

We schuiven het viaduct tot net voor de spoorlijn Rotterdam-Gouda/Utrecht. Het eindpunt ligt er net na. Omdat het spoor niet op ieder moment buitendienst genomen kan worden, maken we het viaduct in juni 2023 af met prefab liggers.

Planning bouw wegdek

Het bouwen van het eerste wegdek heeft ruim een jaar geduurd. In februari 2023 zijn we gestart met de bouw van het tweede wegdek. Eind maart 2023 wordt het eerste deel van het tweede wegdek geschoven. Eind juni 2024 komt het tweede wegdek aan bij het spoor.

In september van 2024 worden ook voor dit wegdek liggers over het spoor gelegd en dan is de bouw van beide wegdekken klaar. Vervolgens start de afbouwperiode: het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.

LET OP: planningen kunnen nog veranderen.