Interview

Verkeersmaatregelen Heinenoordtunnel moeten verkeer in goede banen leiden

Gepubliceerd op: 23 december 2022, 15.56 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 14.00 uur

Vanaf 2023 is de renovatie van de Heinenoordtunnel meer zichtbaar en merkbaar. In mei en in de zomers van 2023 en 2024 sluiten we de tunnel voor langere tijd.

In goede banen leiden

De verkeersmaatregelen die we treffen tijdens de afsluitingen, moeten het verkeer in goede banen leiden. ‘Maar het mooiste is als weggebruikers een nieuwe reisgewoonte ontwikkelen’, vertelt verkeersmanager Matthijs Klein van bouwcombinatie Savera III. Hij legt uit hoe we ervoor zorgen dat het verkeer tijdens afsluitingen kan blijven doorstromen.

Het afsluiten van een tunnel heeft altijd veel impact op het verkeer’, vertelt Matthijs Klein, verkeersmanager bij Savera III. ‘Omdat er meestal dicht in de buurt geen andere mogelijkheden, zoals een brug, zijn. De weggebruiker wil of moet toch over het water heen.’

Dat geldt ook voor de Heinenoordtunnel. Omdat verkeer uit een grote regio de tunnel gebruikt, staan op flinke afstanden van de tunnel al omleidingsborden. We leiden het verkeer om via andere snelwegen.

Klein geeft een voorbeeld: ‘Om het verkeer om te leiden, plaatsen we al vroeg omleidingsborden. Deze staan er al vanaf knooppunt Vaanplein op de snelweg A15 vanuit Rotterdam en bij knooppunt Sabina vanuit het zuiden.’ Knooppunt Sabina is waar de snelwegen A4 en A59 elkaar kruisen.

Dichterbij sluiten we rijstroken af en zetten we de Heinenoordtunnel ook met hekken dicht. Lokaal leiden we het verkeer om via de N217 en Kiltunnel.’

4 of 5 ploegen aan het werk

Dat afsluiten gebeurt voor een nachtafsluiting bijvoorbeeld om 0.00 uur. ‘Zeker als de tunnel in beide richtingen dicht gaat, moeten we met meer mensen op hetzelfde moment aan het werk. Op zulke momenten zijn er wel 4 of 5 ploegen actief’, vertelt Klein.

'De bekende gele borden hebben we er al eerder neergezet. Nu hoeven we ze alleen maar naar het verkeer te draaien, zodat de weggebruikers ze kunnen lezen.’ Belangrijk is om op de borden korte en duidelijke teksten te schrijven. ‘De weggebruiker rijdt er met snelheid langs. Deze moet zich niet af gaan vragen wat er precies allemaal stond.’

Nieuwe reisgewoonte

Ondanks de communicatie vooraf, komt het voor een deel van de weggebruikers toch als een verrassing wanneer de Heinenoordtunnel op momenten dicht is. ‘Dat gebeurt eigenlijk altijd bij afsluitingen, zeker bij langere afsluitingen', weet Klein. ‘Het duurt even voordat iedereen weet dat er een afsluiting is.’

Klein hoopt dat veel weggebruikers in ieder geval in de volgende 2 zomers een nieuwe reisgewoonte ontwikkelen en voor een andere route of ander vervoersmiddel kiezen. Of thuiswerken, of slim hun vakantie te plannen, als dat kan.

Bussen als extra alternatief

Omdat de omleidingen voor veel extra reistijd zorgen, bieden Rijkswaterstaat en bouwcombinatie Savera III een extra dienst aan. Direct naast de Heinenoordtunnel ligt de Tweede Heinenoordtunnel, bedoeld voor langzaam verkeer.

We hebben de landbouwbuis van deze tunnel tijdelijk geschikt gemaakt voor busvervoer. Zo hebben mensen minder extra reistijd, als ze met de bus gaan. Dat kon trouwens niet zomaar. We moesten installaties in de tunnel aanbrengen om er veilig bussen te kunnen laten rijden.’

Maar nu kunnen we weggebruikers een extra alternatief bieden tijdens de weekendafsluitingen en in de mei- en zomervakantieafsluitingen. Deze mogelijkheid is een directe busverbinding tussen en Heinenoord en Rotterdam. Deze rijdt van 's ochtends vroeg tot 's nachts 1.00 uur. Daarnaast moedigen we andere vervoersmiddelen aan, zoals de fiets. Door bijvoorbeeld bij busstations extra fietshekken te plaatsen en op fietsers gerichte acties.’

Monitoren van het verkeer

Aan de voorbereiding ligt het niet. Toch kijkt Klein met spanning naar mei, wanneer de tunnel voor het eerst lang op slot gaat. Gaat alles goed? Ontstaan er geen megafiles op het onderliggende wegennet, stroomt het verkeer goed door? Nemen voldoende mensen de bus of de fiets?

We hebben op een aantal plekken extra ruimte gemaakt om meer verkeer te kunnen opvangen. Bijvoorbeeld op de A16 en A17. Op de tekentafel ziet het er allemaal goed en logisch uit. Maar we blijven de situatie monitoren. Als het moet, sturen we bij als het verkeer het toch net iets anders doet dan verwacht.’