Interview

Slimme camera’s die meekijken: ‘er gebeuren best gekke dingen op een brug!’

Gepubliceerd op: 23 november 2021, 16.31 uur - Laatste update: 1 december 2021, 10.35 uur

Rijkswaterstaat beheert veel bruggen en sluizen in Nederland. Een groot deel daarvan bedienen we op afstand: we openen en sluiten ze vanuit meerdere bediencentrales in Nederland. Hiervoor gebruiken we camera’s die van alle kanten een goed beeld geven.

Om medewerkers in scheepvaartbediencentrales (operators) extra te ondersteunen, maken we steeds meer gebruik van nieuwe technieken. Daar weet Karin de Jong, Projectleider ‘Veiliger bedienen’ alles van: ‘slimme camera’s die meekijken zijn nodig, want er gebeuren soms best gekke dingen op een brug.’

Extra ondersteuning

De projectleider begint haar verhaal bij de praktijk van vandaag. ‘Elke dag zorgen onze operators ervoor dat veel schepen vlot en veilig de bruggen en sluizen van Rijkswaterstaat kunnen passeren. Een van de kerntaken waar we al jaren erg goed op ingericht zijn.'

'Ondanks dat krijgen we vanuit de operatie vaak de vraag of nieuwe technieken mogelijk extra ondersteuning kunnen bieden bij dit werk. De ontwikkelingen staan namelijk niet stil. Met slimme camera’s en sensoren kunnen we de omgeving rond een brug nog veel beter in beeld brengen. Daar zijn we vanuit mijn project 'Veiliger bedienen' (onderdeel van Smart Patrol) volop mee bezig.

1 overzichtelijk totaalplaatje

Een van de mogelijkheden heeft Rijkswaterstaat al uitgebreid verkend. Dat is de optie om de omgeving rond een brug of sluis met 1 overzichtsbeeld goed in beeld te brengen. De operator heeft nu meerdere camerabeelden per object en kan ook inzoomen om details van de locatie te bekijken. Met een overzichtelijk totaalplaatje gemaakt van bovenaf, zien ze in één keer het object en de vaarweg. Met een intuïtieve zoom-techniek zien ze ook mogelijke auto’s, fietsers en voetgangers die de brug over willen steken.

We hebben al meerdere keren geoefend met dit overzichtsbeeld en de operators zijn er enthousiast over. Het geeft ze snel een nog beter beeld van de situatie ter plaatse. Het zou mooi zijn als we met deze nieuwe technologieën in de toekomst altijd zulke beelden kunnen genereren bij al onze bruggen en sluizen. De mogelijkheden hiervoor worden door ons verder uitgewerkt.

Digitale ogen die meekijken

Een andere innovatie die de operators flink gaat helpen bij het bedienen van bruggen en sluizen, is de inzet van detectietechnieken. ‘Het zou toch mooi zijn als er extra digitale ogen meekijken voordat de operator de brug of sluisdeuren in beweging zet?’, zegt De Jong enthousiast.

Dat hij een soort van digitale assistent naast zich heeft die een signaal geeft als er toch opeens nog iemand op de brug is. Dat dan net voordat de brug in beweging komt, de operator een signaal krijgt als: "attentie: het systeem detecteert nog een persoon." Dat geeft de operator meer zekerheid als hij of zij aan de bediening begint.'

Ongeduldige weggebruikers die slagboom negeren

Dat dit nodig is blijkt wel uit het aantal keren per dag dat de slagboom bij een brug genegeerd wordt. ‘Dat zijn die gekke dingen die op een brug gebeuren, waar ik net mijn verhaal mee begon’, geeft De Jong aan. ‘Onze operator doet zijn werk goed en wij gaan hem of haar nog verder ondersteunen met slimme innovaties, maar het zijn vaak de ongeduldige, onoplettende of niet-wetende voorbijgangers die ons echt heel vervelende momenten bezorgen. In een flits schiet iemand nog onder de slagboom door, terwijl deze al aan het sluiten is. We kunnen sensoren op hangen wat we willen, maar als iemand zich buiten nergens wat van aantrekt, wordt het ook voor ons wel erg moeilijk.

Veiligheid weggebruikers en operators

Dat is een onderwerp waar we ook op inzetten met de afdeling communicatie: meer aandacht vragen voor de veiligheid van de weggebruikers én zeker ook onze eigen mensen. Zij schrikken soms enorm van de dingen die ze op een brug zien gebeuren.

'In de 1e helft van 2022 houden we weer een nieuwe proef met detectie. Waar we eerder nog met een mock-up een brug nabouwden om te testen, gaan we deze keer echt op onze objecten aan de slag. We brengen zo de techniek weer een stap verder.

'Bovendien onderzoeken we hoe we ná al deze experimenten de oplossingen ook werkelijk in de praktijk kunnen gaan brengen. Ik kijk er naar uit en hoop onze collega’s uit de operatie ook!'