Nieuwsbericht

Plaquette teruggeplaatst in nieuwe Suurhoffbrug

Gepubliceerd op: 8 november 2021, 15.52 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 11.34 uur

De werkzaamheden aan de Suurhoffbrug, toegangspoort tot de Maasvlakte, zijn bijna afgerond. Dit werd gevierd met de onthulling van een plaquette door prof. ir. Jacques Berenbak, ontwerper van de oorspronkelijke Suurhoffbrug. De Suurhoffbrug is volgens hem ‘het oog dat gezien heeft hoe dit gebied zich de afgelopen 50 jaar heeft ontwikkeld.’

In de zomer van 2021 is de oude Suurhoffbrug in de snelweg A15 grootscheeps en innovatief gerenoveerd. Dat was nodig om de brug veilig te blijven gebruiken totdat hier omstreeks 2030 een nieuwe verbinding komt. Voor de renovatie van de oude Suurhoffbrug is, voor het eerst in Nederland, gebruikgemaakt van epoxylijm én bouten. De brug heeft er in 2021 bovendien een tijdelijke brug naast gekregen om de lasten van het verkeer te verdelen en zo de oude brug te ontlasten.

Brugwachtershuisje

Sinds 27 september 2021 is de Suurhoffbrug weer volledig open voor verkeer. Er is een plaquette onthuld om het eindpunt van de werkzaamheden te markeren. De plaquette, die is bevestigd in de nieuwe boogbrug, is ook een herinnering aan het voormalige brugwachtershuisje van de oude Suurhoffbrug. Tijdens de werkzaamheden brug is dit huisje verdwenen, maar 2 onderdelen hebben op de plaquette een nieuwe bestemming gekregen. Zowel de naamgever van de brug, voormalig minister J.G. Suurhoff, als de Staalprijs 1974 zijn op de plaquette zichtbaar.

‘Brug heeft het verkeer zien groeien’

Jacques Berenbak werkte in de jaren 70 aan de Suurhoffbrug. Zijn werkgever, Lubbers’ Constructiewerkplaats en Machinefabriek Hollandia N.V., kreeg de opdracht om een vaste verkeersbrug te ontwerpen, dimensioneren, fabriceren én monteren over het toen nog te graven Hartelkanaal. Leidraad voor het brugontwerp waren de Voorschriften Ontwerpen Stalen Bruggen (VOSB) uit 1963.

Berenbak toont dit gele boekje tijdens de onthulling van de nieuwe brug. ‘Die voorschriften zijn tegenwoordig flink achterhaald’, vertelt hij. ‘We hebben de brug destijds berekend op een verkeersbelasting van een 60-tons dieplader, waarvan er zo’n 4 per dag zouden passeren. Tegenwoordig rijden er niet alleen veel meer vrachtwagens, ze zijn bovendien steeds zwaarder belast én ze rijden op dezelfde rijbaan.’

Hij besluit: ‘De originele Suurhoffbrug is het oog dat gezien heeft hoe dit gebied zich de afgelopen 50 jaar heeft ontwikkeld. Het heeft het verkeer zien groeien. Met de renovatie en de extra boogbrug is de Suurhoffbrug weer toegerust op het verkeer van nu.’

Voorbeeld voor andere projecten

Arjan Driesprong, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat, ziet de Suurhoffbrug als voorbeeld voor diverse grote bouwprojecten die eraan komen. ‘Als we verder willen komen, moeten we bruggen bouwen. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Tussen mensen, organisaties, bedrijven en omgevingen. Zeker nu, want de opgave waar Rijkswaterstaat de komende jaren voor staat is enorm. Veel bruggen en viaducten zijn toe aan grootschalig onderhoud, vernieuwing of vervanging. De manier waarop we de Suurhoffbrug hebben aangepakt, is een voorbeeld voor al die projecten. Goed en plezierig samenwerken staat daarbij centraal.’