Werkzaamheden

Start voorbereidende werkzaamheden vervangen viaduct Hoog Burel bij Apeldoorn

Gepubliceerd op: 1 oktober 2021, 11.36 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 09.50 uur

Rijkswaterstaat start met voorbereidende werkzaamheden voor de vervanging van viaduct Hoog Burel over de snelweg A1 bij Apeldoorn. Dit is nodig, zodat het viaduct in de toekomst weer intensief gebruikt kan worden.

Om het nieuwe viaduct over de snelweg A1 te kunnen bouwen heeft de aannemer ruimte nodig. Die ruimte kunnen we helaas alleen creƫren door bomen te verwijderen. Op dezelfde plek worden na afloop van de werkzaamheden nieuwe bomen aangeplant.

Voorbereidende werkzaamheden

Het huidige viaduct wordt gesloopt en het nieuwe viaduct wordt op dezelfde locatie opgebouwd. Om deze werkzaamheden uit te voeren heeft de aannemer ruimte nodig. Daarom moeten circa 160 bomen bij het viaduct worden verwijderd. Deze werkzaamheden vinden vanaf 5 oktober 2021 overdag plaats en leveren geen hinder op. In verband met de herplantplicht en het behoud van het landschappelijke karakter worden na afloop van de werkzaamheden nieuwe bomen op deze locatie aangeplant.

Vervanging viaduct Hoog Burel

De werkzaamheden starten in januari 2022 en duren ongeveer een half jaar. Om de werkzaamheden veilig uit te voeren wordt de Hoog Buurloseweg over het viaduct in die periode gesloten voor lokaal verkeer en hulpdiensten. Met de gemeente Apeldoorn en veiligheidspartners zijn afspraken gemaakt over aanvullende veiligheidsmaatregelen voor het buurtschap Hoog Buurlo. Het nieuwe viaduct is in de zomer 2022 weer beschikbaar voor alle verkeer en heeft dezelfde functies en wegindeling als het huidige viaduct.

Tijdens de werkzaamheden heeft de aannemer de plicht om zorg te dragen voor de planten en dieren rond het viaduct. Op dit moment lopen nog aanvullende onderzoeken. Na afronding daarvan wordt bepaald welke maatregelen nodig zijn om de bestaande planten en dieren te beschermen.

Vervanging en Renovatie

Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd. Voor deze omvangrijke klus maken we zo veel mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken. Op die manier vernieuwen we de infrastructuur voor de komende generaties, en kunt u ook in de toekomst vlot, veilig en duurzaam van A naar B.