Interview

'Wij zorgen voor veilige, logische én begrijpelijke omleidingen'

Gepubliceerd op: 13 juli 2021, 12.43 uur - Laatste update: 21 maart 2022, 14.19 uur

Op werkdagen staat de snelweg A9 behoorlijk vol in de ochtend- en avondspits; niets bijzonders. Maar wat deze weg uniek maakt, is de drukte op mooie stranddagen. Want voor veel mensen is de A9 dé weg naar de kust bij Bloemendaal en Zandvoort.

Dit maakt de verkeersmaatregelen rondom groot onderhoud ook in de vakantieperiode een uitdaging. Een mooie klus voor verkeersmanager Rick Schulz van Rijkswaterstaat en projectleider Kevin Daatselaar van Traffic & More.

Waar houd je als verkeersmanager rekening mee rondom het groot onderhoud?

'Het hele wegvak tussen knooppunt Raasdorp en Velsen gaat op de schop. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat weggebruikers toch zo veilig en snel mogelijk op hun bestemming kunnen komen', legt Rick uit. 'Daarom heb ik aan het begin van het project samen met het omgevingsteam een scan van het gebied rondom de A9 gemaakt. Welke drukbezochte bestemmingen liggen daar en uit welke richting komt veel verkeer? Op basis van deze scan hebben we ook de direct betrokken stakeholders bepaald. Met hen stemmen we de verkeersmaatregelen zorgvuldig af.'

Wat is de rol van een verkeersmanager in dit project?

'Traffic & More ontwerpt de verkeersmaatregelen in opdracht van de aannemer, Boskalis', vertelt Rick. 'Zij doen ons een voorstel voor de omleidingen en de inrichting van de A9 volgens het 4-0-systeem. Dat betekent dat we telkens 1 weghelft vrijhouden voor het werk, terwijl op de andere weghelft in beide richtingen 2 rijstroken open zijn voor verkeer. Vervolgens controleer ik of die ideeën voldoen aan de richtlijnen van Rijkswaterstaat. En of ze logisch zijn: als je bijvoorbeeld vanuit Alkmaar naar Hoofddorp wilt rijden, voelt het dan natuurlijk dat je via de A10 wordt geleid? En zijn de aanwijzingen langs de weg goed en snel te begrijpen vanuit de auto?'

Hoe komt Traffic & More tot het ontwerp van de maatregelen?

'Onze ontwerpers bedenken de omleidingen, afsluitingen en tijdelijke verkeerssituaties op basis van de werkzaamheden van aannemer Boskalis', legt Kevin uit. 'Die verkeerstekeningen stemmen we vervolgens af met Rijkswaterstaat en de belangrijkste stakeholders, waaronder de gemeente Haarlem. Een aandachtspunt in dit project is het in- en uitvoegen in het werkvak. Als een transporteur komt aanrijden met een lading asfalt en hij ziet in het werkvak de asfaltmachine staan, dan denkt hij: hier moet ik zijn. Maar de veilige ingang zit misschien wel een kilometer verderop. In de kick-off van het werk heb ik dit daarom extra besproken met transporteurs.'

Hoe ziet het er tijdens de werkzaamheden uit op de weg?

'In het weekend van 9 juli 2021 hebben we alles opgebouwd', vertelt Kevin. 'Bijna 50 mensen plaatsten alle kegels en afzettingen, brachten gele markeringen aan en zetten een betonnen barrier neer om de rijstroken in verschillende richtingen van elkaar te scheiden. Een betonnen barrier toepassen is trouwens bijzonder, want meestal gebruiken we een stalen barrier. Maar beton is smaller en geeft minder mee, dus is het een veilige oplossing op de versmalde, tegengestelde rijstroken die we gaan creëren. We hangen ook de matrixborden om rondom knooppunt Velsen en de brug over Zijkanaal C, zodat het verkeer hier veilig kan passeren. Bij de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat geven we door welke informatie op welk bord moet komen tijdens de werkzaamheden. Dat loopt op tot wel 80 verschillende verkeerssituaties per weekend.'