Waarom

  • De Heinenoordtunnel (1969) is toe aan grondige renovatie.
  • De technische installaties en systemen zijn toe aan vervanging.
  • Elke dag rijden ± 110.000 voertuigen door de tunnel.
  • De tunnel in de A29 is een cruciale schakel voor Zuid-Holland, West-Brabant, Zeeland en het internationale (vracht)verkeer.
  • Door de renovatie blijft de Heinenoordtunnel ook in de toekomst veilig en beschikbaar.

Alle doelen en resultaten

Hoe

bouw middentunnelkanaal, renoveren dienstgebouwen, conserveren overgangen tunnelelementen, betonreparaties, nieuwe lichtroosters en nieuw asfalt

vervangen technische installaties en bedienings-, besturings- en bewakingssysteem

De Heinenoordtunnel renoveren, wat gaan we doen en wanneer?

Wilt u weten waarom we de tunnel moeten renoveren, wat we gaan doen en wat dat betekent voor de weggebruikers? Bekijk dan de animatie: Renovatie Heinenoordtunnel, wat gaan we doen en wanneer?

(Een animatie.) VOICE-OVER: In heel Zuid-Holland worden de komende jaren meerdere bruggen, sluizen en tunnels gerenoveerd. De Heinenoordtunnel in de A29 stamt uit 1969 en is als eerste tunnel aan de beurt. Dagelijks rijden er zo'n 110.000 voertuigen door de tunnel. Belangrijk dus dat deze ook in de toekomst beschikbaar blijft en veilig is. Om daarvoor te zorgen renoveren we de tunnel in 2023 en 2024. Tijdens de renovatie vervangen we de tunneltechnische installaties en systemen voor bediening, besturing en bewaking van de tunnel. We ontwikkelen hiervoor een standaardsysteem. Dit systeem kunnen we ook toepassen bij toekomstige tunnelrenovaties. Hierdoor wordt beheer en onderhoud eenvoudiger en efficiënter. De tunnel krijgt een middentunnelkanaal. Hierin komen een vluchtgang en onder andere de kabels van de tunnelinstallaties. Deze aanpassingen hebben veel voordelen: afsluitingen duren korter en de hinder wordt daardoor minder. Ook de constructie renoveren we. We repareren of vervangen onder andere delen van het beton en de hittewerende bekleding. We passen de lichtroosters aan, conserveren de zinkvoegen en vernieuwen ook het asfalt. De opvallende gele dienstgebouwen krijgen een nieuwe gevel, die beter in de omgeving past. In de meivakantie van 2023 en in de zomervakanties van 2023 en 2024 is de tunnel voor een langere periode in beide richtingen afgesloten. Daarnaast is de tunnel, verspreid over 2023 en 2024, ruim dertig weekenden en circa veertig nachten afgesloten, meestal in één rijrichting. Fietsers en voetgangers kunnen gewoon gebruik blijven maken van de Tweede Heinenoordtunnel. En nood- en hulpdiensten kunnen er bij spoedgevallen ook door. Als de tunnel afgesloten is, wordt het verkeer omgeleid. En we treffen maatregelen om de hinder zo veel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld maatregelen die de capaciteit en doorstroming op omleidingsroutes verbeteren. We zetten speciale lijnbussen in, die door de Tweede Heinenoordtunnel gaan en we zorgen voor extra fietsponten. Ook gaan we met bedrijven in de regio in gesprek over wat zij kunnen doen. In de Hoeksche Waard doen we dit samen met de gemeente, provincie en het waterschap. Weggebruikers kunnen ook de hinder beperken. Bijvoorbeeld door niet te reizen als het niet hoeft of de bus of fiets te pakken als het kan. Na de renovatie is de Heinenoordtunnel weer helemaal klaar voor de toekomst. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/renovatieheinenoordtunnel. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.) RUSTIGE MUZIEK DIE STOPT

Bezoek ook de pagina Uitleg in beeld over de renovatie van de Heinenoordtunnel. Daar ziet u bijvoorbeeld wat we tot nu toe gedaan hebben aan werkzaamheden en hoe de tunnel er straks uit komt te zien.

Heb ik last van de werkzaamheden?

Ja. Hinder voor het verkeer op de snelweg tijdens de renovatie in 2024 kunnen we niet voorkomen. Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen en extra reistijd die, zeker in de spits, kan oplopen tot meer dan 1 uur bovenop de normale reistijd. Ook op de omleidingen!

We nemen maatregelen om de hinder te kunnen beperken tot 1 uur extra reistijd. En ook u kunt zich voorbereiden op hinder als de tunnel dicht is. Hinder beperken doen we samen. Ga niet met de auto de weg op als het niet noodzakelijk is. Werk indien mogelijk thuis, reis met het ov of de fiets als het kan, reis buiten de spits en reis zoveel mogelijk samen. Reist met de auto, check voor vertrek de actuele verkeerssituatie.

Meer over hinder en maatregelen

Hinder op uw route?

Zoek op route of wegnummer

Tips om de file te vermijden

  • Werk thuis, als dat kan.
  • Neem wat vaker de fiets. De fietsbuis van de naastgelegen Tweede Heinenoordtunnel blijft open en er zijn leuke acties die fietsen tijdens de afsluiting aantrekkelijk maken. Kijk voor de fietsacties op de website van Zuid-Holland Bereikbaar.
  • Reis met het ov, al dan niet gecombineerd met de fiets. Tijdens de afsluitingen blijven de bussen rijden. Ze kunnen of door de tunnel in de A29 of door de naastgelegen Tweede Heinenoordtunnel. In de weekenden rijden de bussen volgens de normale dienstregeling. Bij busstation Heinenoord zijn er extra parkeervoorzieningen voor de fiets. Kijk voor de dienstregeling in de reisplanner van Connexxion.
  • Reis als het kan buiten de spits (ook in het ov), stel uw reis uit of reis samen. Houd als u met de auto gaat rekening met een extra reistijd die kan oplopen tot meer dan 1 uur bovenop uw normale reistijd.
  • Check de actuele verkeerssituatie voordat u vertrekt. Dit kan bijvoorbeeld op de website van Rijkswaterstaat Verkeersinfo of de website Renovatie Heinenoordtunnel.

Als iedereen die dat kan, de files vermijdt of de weg niet op gaat als het niet echt noodzakelijk is, dan helpt dat de mensen die deze mogelijkheden niet hebben; mensen in vitale beroepen of logistieke dienstverleners. Zij kunnen dan zonder al te grote vertragingen hun bestemming bereiken.

Wanneer

Klaar: 2024
2021-2023

Voorbereiding uitvoering renovatie en bereikbaarheid

2023-2024

Start renovatie/einde renovatie

Deze planning is onder voorbehoud.

Renovatie Haringvlietbrug ook in 2023

In 2023 zijn de klep en het bewegingswerk van Haringvlietburg vervangen. De brug is daarvoor langdurig afgesloten geweest voor het verkeer. Het beweegbare deel van de brug is inmiddels vervangen. De brug is weer open voor het verkeer, maar de hoge scheepvaart (>13 m) kan de brug nog niet passeren. De brug wordt incidenteel bediend.

Meer informatie over de renovatie en de incidentele bediening voor de scheepvaart vindt u op de projectpagina Renovatie Haringvlietbrug beweegbare deel.

Digitale Nieuwsbrief renovatie Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel

Blijf op de hoogte van de voortgang van de renovaties, de afsluitingen, de maatregelen en alternatieven die er zijn om de hinder te beperken! Meld u direct aan voor de digitale nieuwsbrief.

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Bekijk hier de eerder verschenen nieuwsbrieven.

Facebook

De renovatie is ook te volgen via Facebook. U vindt hier informatie over de afsluitingen, foto’s en video’s van de werkzaamheden en tips over wat u kunt doen om de hinder tijdens de renovatie te beperken.

Documenten

Tunnelrenovaties in Zuid-Holland

De Heinenoordtunnel is 1 van de 8 tunnels die in Zuid-Holland worden gerenoveerd. De meeste tunnels in Zuid-Holland zijn in de tweede helft van de vorige eeuw of aan het begin van deze eeuw gebouwd. Om ze óók in de toekomst veilig en bereikbaar te houden, moeten we de tunnels renoveren.

Meer over de andere 7 te renoveren tunnels, vindt u op de projectpagina Tunnelrenovaties in Zuid-Holland.

Nieuws