07 Veelgestelde vragen

onderliggende pagina's

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik me goed voorbereiden op de situatie op de weg?

Probeer de spits zo veel mogelijk te mijden. Daarbuiten is de omrijdtijd maar enkele minuten. Zet uw navigatiesysteem in de auto uit en gebruik de mobiele internetversie van here.com (niet via de app) of maps.google.com. Check voor vertrek de vertraging via IJmondverkeer.nl. Ook de elektronische borden boven de weg geven aan welke route het snelst is.

Waarom duurt de renovatie 9 maanden?

Je kunt de renovatie vergelijken met het opleveren van een nieuwbouwhuis. Voordat je de sleutel in handen krijgt, ben je vanaf de start bouw makkelijk 1 jaar verder. Dat is inclusief bouwtijd, alle benodigde inspecties en keuringen. En als je de sleutel hebt, duurt het vaak nog een tijd voor alle voorzieningen in de wijk zijn aangelegd, zoals winkels, bushaltes en scholen.
Voor de Velsertunnel geldt iets soortgelijks. Een tunnel zit alleen vele malen ingewikkelder in elkaar dan een huis. Een tunnel is een complex bouwwerk met meer dan 50 technische installaties die onmisbaar zijn voor de veiligheid. Denk aan ventilatie, brandmelding, camera’s, verlichting. Deze systemen werken allemaal samen en worden op afstand bediend vanuit de verkeerscentrale. De Velsertunnel is dus veel meer dan alleen een weg met een dak erop.
In 9 maanden tijd wordt niet alleen het hele binnenwerk van de tunnel compleet vernieuwd. Ook voeren Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint honderden tests uit met de nieuwe systemen en installaties. Daarnaast doorlopen het tunnelpersoneel, politie, brandweer en ambulance een intensief trainings- en oefenprogramma om in de nieuwe tunnel te kunnen werken. Tot slot is er de wettelijk verplichte procedure van de openstellingsvergunning. De verbouwing is dus pas klaar als álles klaar is.

Hoe moet ik rijden nu de Velsertunnel dicht is en hoeveel vertraging geeft dat?

De verkeershinder is het grootst in de spits. Buiten de spits is de vertraging enkele minuten. Maar afhankelijk van de route en de vertrektijd kan de vertraging stevig zijn en oplopen tot een half uur en  - bij een incident - langer. Check voor vertrek ijmondverkeer.nl of plan uw route via here.com (niet via de app) of maps.google.com.

Wat als er een ongeluk gebeurt op de A9 of in de Wijkertunnel?

Als er een ongeluk gebeurt op de A9 of in de Wijkertunnel, is vertraging onvermijdelijk. Daarom troffen we vooraf én tijdens de Velsertunnelsluiting veel maatregelen om dit zo veel mogelijk te voorkomen. De maximumsnelheid is verlaagd naar 90 km/h, zodat de kans op ongelukken vermindert en de impact minder groot is als er toch iets gebeurt. Vlakbij de Wijkertunnel staan bergers en weginspecteurs klaar, om de weg bij een ongeluk of pechgeval zo snel mogelijk vrij te krijgen. Met de provincie en gemeenten in de regio spraken we af dat er tijdens de sluiting van de Velsertunnel geen werkzaamheden zijn op de routes van en naar de Coentunnel. Die wegen blijven dus maximaal beschikbaar.

Wanneer kan de Velsertunnel weer open?

In 9 maanden tijd wordt niet alleen het hele binnenwerk van de tunnel compleet vernieuwd. Ook voeren Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint honderden tests uit met de nieuwe systemen en installaties. Daarnaast doorlopen het tunnelpersoneel, politie, brandweer en ambulance een intensief trainings- en oefenprogramma om in de nieuwe tunnel te kunnen werken. Tot slot is er de wettelijk verplichte procedure van de openstellingsvergunning. De tunnel kan weer open als álles klaar is – en dat is naar verwachting in januari 2017.

Komt er ook een evenement om de opening te vieren?

Ja, op zaterdag 7 en zondag 8 januari 2017 is iedereen van harte welkom om de vernieuwde Velsertunnel met eigen ogen te bekijken. Rijkswaterstaat organiseert 2 publieksdagen om belangstellenden de kans te geven door de gerenoveerde tunnel te wandelen voordat er dagelijks weer duizenden auto's doorheen rijden. De publieksdagen zijn gratis te bezoeken. Wel moet u zich inschrijven voor een bepaalde dag en tijd.  Bekijk voor meer vragen en antwoorden over de publieksdagen de Veelgestelde vragen publieksdagen Velsertunnel (PDF, 447,47 KB). Inschrijven is helaas niet meer mogelijk.

Waarom bouwt Rijkswaterstaat niet gewoon een nieuwe tunnel?

Tunnels hebben een levensduur van gemiddeld 100 jaar. De Velsertunnel is pas 60 jaar oud en nog niet afgeschreven. We gaan de tunnel nu grootschalig renoveren zodat de tunnel weer lange tijd meekan en aan de nieuwe tunnelveiligheidseisen voldoet. Het bouwen van een nieuwe tunnel kost een veelvoud van wat de renovatie kost: omdat de Velsertunnel nog steeds voldoet, is dat erg zonde. De Velsertunnel hoeft nog niet met pensioen.

Waarom moeten beide tunnelbuizen 9 maanden dicht?

Dat Rijkswaterstaat koos voor een zogeheten vierkantsluiting, heeft alles te maken met hoe de Velsertunnel is gebouwd: 2 tunnelbuizen met daartussenin een middenstuk waar zowel de vluchtroutes lopen als de bekabeling voor alle installaties. In totaal gaat het om honderden kilometers kabels. De ruim 50 installaties, die van levensbelang zijn voor de veiligheid in de hele tunnel, zijn aangesloten op al die kabels en werken als 1 systeem dat beide tunnelbuizen bedient. 

Deze verknooptheid zorgt ervoor dat het riskant is om aan een tunnelinstallatie te werken terwijl er nog verkeer door de andere buis rijdt. Je wilt natuurlijk niet hebben dat werkzaamheden in de ene tunnelbuis ervoor zorgen dat de verlichting in de andere uitvalt. Dat risico wil Rijkswaterstaat absoluut niet lopen. 

Een ander voorbeeld van zo’n gedeeld veiligheidssysteem zijn de vluchtwegen. Omdat beide tunnelbuizen 1 gezamenlijke vluchtroute hebben, is het aanpassen van de vluchtweg in slechts 1 buis niet mogelijk. Bij een incident in de vrije tunnelbuis zouden mensen zich dan een weg moeten banen door een vluchtroute in aanbouw. Vandaar dat het werk in beide buizen tegelijk moet gebeuren.

Wat doet Rijkswaterstaat tegen te hoge vrachtwagens?

Rijkswaterstaat heeft begin 2015 naast de bestaande hoogtedetectie een extra waarschuwingssysteem geïnstalleerd: zogeheten fotoborden. De chauffeur van een te hoge vrachtwagen ziet daarop zijn eigen voertuig groot afgebeeld, met in 2 talen de waarschuwing dat hij te hoog is en van de weg moet. Met de renovatie in 2016 verhoogt Rijkswaterstaat bovendien de doorrijhoogte met 12 cm. Dat is het maximale dat we kunnen bereiken zonder de tunnelconstructie aan te tasten. Daarnaast wordt de tunnel slimmer ingericht: het laagste punt zit niet meer midden in de tunnel, maar aan het begin. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de overlast door te hoge vrachtwagens afneemt.

Is de Velsertunnel een drempel voor grote zeeschepen na aanleg van de nieuwe, diepere zeesluis bij IJmuiden?

Nee, door de nieuwe zeesluis (18 m) dieper te maken dan de Noordersluis (15 m) heeft de scheepvaart minder of geen last van eb en vloed. Diepliggende schepen kunnen zo op ieder moment door de nieuwe sluis varen. Dit vermindert de wachttijd. De bodemdiepte (15,5 m onder NAP) blijft gelijk. Ook de maximale diepgang van schepen op het Noordzeekanaal (13,75 m) verandert niet. De nieuwe sluis levert dus geen problemen op voor de tunnels onder het kanaal.

Stuur door