Doelen en resultaten

We willen de noordelijke randstad en Amsterdam optimaal bereikbaar houden. Tegelijkertijd willen we dit deel van Amsterdam aantrekkelijker en leefbaarder maken. Daarom investeren we in Zuidasdok.

Ruimte en betere doorstroming

In het centrum van Zuidas verdwijnt de snelweg in een tunnel, om zo ruimte te maken voor station Amsterdam Zuid. Ook vermindert door de tunnel de geluidoverlast en komt er ruim 100.000 m2 openbare ruimte vrij.

Bovendien maken we de A10 Zuid veiliger en verbeteren we de doorstroming. Over 6 km, tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel, verbreden we de A10 van 8 naar 12 rijstroken en scheiden we het doorgaande verkeer van het bestemmingsverkeer.

Bij beide verkeersknooppunten passen we viaducten en bruggen aan om die scheiding en verbreding mogelijk te maken.

Uitbreiding station

Dankzij de snelwegtunnels kan station Amsterdam Zuid zich ontwikkelen tot een knooppunt voor openbaar vervoer plek waar trein, metro, tram en bus samenkomen. Dat al het openbaar vervoer straks op korte afstand van elkaar ligt, betekent dat reizigers snel en gemakkelijk over kunnen stappen.

Daarnaast worden de treinperrons breder. Aan de zuidkant van het station komen tramhaltes en aan de noordkant bushaltes. Amsterdam Zuid is dan klaar voor een toekomstige uitbreiding met een 3e treinperron met een check-in voor de trein naar Brussel, Parijs, Londen, Berlijn en mogelijk Düsseldorf en Keulen.