03 Hollandsche IJsselkering

onderliggende pagina's

Hollandsche IJsselkering

De Hollandsche IJsselkering beschermt het laagstgelegen deel van Nederland, 6,76 m onder NAP. Dit Deltawerk bij Krimpen aan den IJssel was als eerste van de 13 klaar.

Rijkswaterstaat begon een jaar na de watersnoodramp (1953) met de bouw van de Hollandsche IJsselkering. Hoognodig, want de dijken in het gebied waren erg zwak. In 1958 was de stormvloedkering klaar.

De Hollandsche IJsselkering

480 ton
is het gewicht van 1 stalen schuif
  • heeft 4 opvallende betonnen torens van 45 m hoog
  • beschermt tegen hoogwater door 2 stalen schuiven in het water te laten zakken van elk ruim 80 m breed en 12 m hoog
  • sluit gemiddeld 3 keer per jaar
Hollandsche IJsselkering - Foto 1280x640
Over de Hollandsche IJsselkering loopt de Algerabrug, een 83 m lange verkeersbrug die Krimpen aan den IJssel met Capelle aan den IJssel verbindt.

Wanneer gaat de kering dicht?

Rijkswaterstaat sluit de schuiven in de Hollandsche IJsselkering bij een waterstandsvoorspelling van 2,25 m boven NAP. De torens zijn dan rood verlicht, zodat mensen in de omgeving weten dat er sprake is van hoogwater. Meestal is het voldoende om 1 schuif neer te laten. Alleen bij noodweer gaan beide schuiven naar beneden, om zo de Hollandsche IJssel geheel af te sluiten.

Wat doet Rijkswaterstaat?

We plegen regelmatig onderhoud aan de Hollandsche IJsselkering. We smeren, testen en meten de onderdelen. Ook maken we de schuiven, brug en het bediengebouw schoon. We inspecteren bovendien de hijs- en evenwichtskabels van de heftorens en de schuiven.

Door het slimme ontwerp van de Hollandsche IJsselkering heeft de scheepvaart zo min mogelijk last van het enorme bouwwerk.

Bouw

De Hollandsche IJsselkering is niet voor niets het eerste Deltawerk. In 1953 brak de dijk bij Ouderkerk aan den IJssel door en dreigde een dijk in Nieuwerkerk aan den IJssel het te begeven. En dat in het laagstgelegen gebied in Nederland. Een jaar later startte daarom in hoog tempo de bouw van de Hollandsche IJsselkering. Door het slimme ontwerp heeft de scheepvaart zo min mogelijk last van het enorme bouwwerk. Wanneer de schuiven open zijn, kunnen schepen gewoon onder de kering door varen.

Documenten

Hollandsche IJsselkering: Stormvloedkering in de Hollandsche IJssel
Factsheet over de Hollandsche IJsselkering pdf 516 kB / april 2016

Gerelateerde onderwerpen

Stuur door