xx Maas

onderliggende pagina's

Maas

De Maas komt bij Eijsden Nederland binnen, loopt langs Maastricht, Roermond en Cuijk, en mondt via de Zuid-Hollandse Rijn-Maasmonding uit in de Noordzee.

Kenmerken

Projecten op de Maas

Toon alle projecten

Stuw Grave

Op donderdagavond 29 december is de stuw in de Maas bij Grave door een aanvaring beschadigd. Via de pagina Aanvaring Stuwcomplex Grave vindt u onder meer de meestgestelde vragen over de situatie.

Interessante feiten

Met 7 stuwen houden we de vaardiepte constant op 3 m.
  • Om de Maas geschikt te maken voor de scheepvaart, houdt Rijkswaterstaat het waterpeil kunstmatig hoog met stuwen.
  • In 1976 stond het Maaswater zo laag dat scheepvaart onmogelijk was. Beter gebruik van de stuwen zorgt dat dat niet meer voorkomt.
  • Met 1 bediencentrale in Maasbracht bedienen we 9 sluizen, bruggen en stuwen op het traject Maastricht-Belfeld.

Bediencentrale Maasbracht: scheepvaartmanagement vanuit 1 centrale

Bruggen, sluizen en stuwen op de hoofdvaarwegen op het traject Maastricht-Belfeld worden op afstand bediend vanuit de Bediencentrale Maasbracht. Door deze objecten vanuit de bediencentrale te bedienen kan Rijkswaterstaat gebruikers uit de beroeps- en recreatievaart nog efficiënter bedienen, eenduidiger informeren en vlotter begeleiden.

(Een sluis in een rivier met een verhoogde bedienpost ernaast. Op de dakrand staat: Sluis Roermond.) VOICE-OVER: De oude sluismeester is niet meer. De romantiek van toen maakt plaats voor de technologie van nu. (Een kaart van Limburg.) Van Maastricht tot Belfeld worden bruggen, sluizen en stuwen op afstand bediend vanaf de Bediencentrale Maasbracht. (Een groot glazen gebouw. Binnen staan langs een rond lopende wand heel veel beeldschermen opgesteld. Hier en daar zitten mensen te werken.) De sluismeester van weleer is nu een moderne operator een scheepvaartverkeersleider, die vanuit één centrale post negen objecten over zeventig kilometer waterweg overziet vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week. (Een stuw waarover schuimend water omlaagstroomt.) Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat wij onszelf als vaarwegbeheerder steeds verder ontwikkelen. (Een man zit aan een bureau met enkele beeldschermen voor zich. Hij beweegt een grote knop op een apparaat.) Zo is onze bediening van sluizen en stuwen enorm veranderd maar de verantwoordelijkheid is er niet minder om. Die is zelfs gegroeid, want met de jaren vullen de waterwegen zich met steeds meer en moderner scheepvaartverkeer. (Een binnenvaartschip passeert een sluis.) Een logistieke puzzel die nu overzichtelijk wordt opgelost. In de eerste plaats door mensen, mogelijk gemaakt door techniek. (Een vrouw met diverse beeldschermen voor zich. Op één ervan is een schip in een sluis te zien. Ze typt op een toetsenbord.) Die techniek noemen we de 'mens-machine-interface'. Daaronder vallen alle technische middelen waarmee de beweegbare bruggen en sluizen worden bediend en het scheepvaartverkeer wordt begeleid. Dankzij uniforme bediening, uitgekiend cameratoezicht en uitgebreide monitoring heeft de operator optimaal overzicht over al zijn objecten. Hij ziet het verkeer van veraf aankomen en beslist welke schepen er wanneer door de sluis mogen. Zo creëren we een blauwe golf, waardoor onze vaarwegen beter worden benut en binnenvaartschepen sneller en veiliger hun lading kunnen vervoeren. (Een binnenvaartschip vaart een schutsluis in...) In geval van nood blijft handmatige bediening op locatie altijd mogelijk. (...en vaart er aan de andere kant uit.) En in de Bediencentrale is ook plaats voor het Meldpunt Water een alarmcentrale voor de waterwegen in Zuid-Nederland die overzicht heeft op alle incidenten en stremmingen op de waterwegen. (Een man zit te bellen aan een van de bureaus in de bediencentrale.) Zowel bij hoogwater als bij droogte komen de signalen hiervan bij het meldpunt binnen. Zo waarborgen we de veiligheid op verschillende manieren. (Voetgangers lopen over een ophaalbrug.) Centrale bediening, innovatief uitgevoerd, dat is de toekomst van scheepvaart. Niet alleen in Limburg, maar ook in Brabant en in Zeeland gericht op het groeiend aanbod in de toekomst voor een betere benutting van de vaarwegen en de sluizen. (De twee deuren van een schutsluis slaan open naar de damwanden.) Met betere afstemming tussen bruggen en sluizen van het verkeer op de Maas en de kanalen zorgen we zo voor een watervlugge doorstroming. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2016.)

Bruggen over de Maas

Maas_Servaasbrug_600x300

De St. Servaesbrug in hartje Maastricht stamt uit de 13e eeuw. De brug is sinds die tijd al meerdere keren gerestaureerd. In 2007 werden de laatste originele delen vervangen.

Maas_Hoge Brug_600x300

De Hoge Brug dient als fiets- en voetgangersbrug in het centrum van Maastricht.

Stuur door

onderliggende pagina's