Planning en aanpak

In oktober 2023 hebben we het Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030 afgerond. Op deze pagina kunt u meer lezen over de planning en aanpak.

Klaar: 2023
Oktober 2023

Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030 afgerond en advies aan minister van IenW

December 2023

Besluit minister van IenW over het vervolg

Zomer 2024

Startbeslissing door minister van IenW voor het uitvoeren van een verkenning

Deze planning kan nog veranderen.

MIRT verkenning

In oktober 2023 hebben we het Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030 afgerond en zijn de resultaten aangeboden aan de Tweede Kamer. Op basis daarvan heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) in december 2023 een besluit genomen over de aanpak van het vervolg. U leest hier meer over in de Kamerbrief.

De minister heeft de intentie uitgesproken tot het starten van een verkenning in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Het MIRT is een investeringsprogramma van het Rijk voor projecten in het ruimtelijk domein. Het doel van de verkenning is het vaststellen van 1 oplossing. Deze oplossing noemen we het voorkeursalternatief.

Het besluit voor het daadwerkelijk starten van de verkenning wordt waarschijnlijk rond de zomer van 2024 genomen. Tot die tijd werkt het ministerie van IenW samen met Rijkswaterstaat en de regio aan de voorbereiding van de verkenning.

Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030

Het vervolgonderzoek bestaat uit 2 fasen. In de 1e fase deden we verschillende onderzoeken: naar ruimtelijke kwaliteit, morfologie, ecologie en mobiliteit. Ook brachten we kansen en beperkingen op juridisch gebied in beeld. Denk aan de benodigde vergunningen.

In de 2e fase bedachten we op basis van de onderzoeken 6 alternatieven: 3 alternatieven bij Holwert en 3 alternatieven bij Ferwert. Deze alternatieven werkten we uit in een schetsontwerp. Een schetsontwerp is een ontwerp op hoofdlijnen. Op basis van het schetsontwerp rekenden we bijvoorbeeld uit hoeveel we in de toekomst moeten baggeren. En we bepaalden hoeveel bouwmaterialen er nodig zijn om een oplossing te bouwen en wat dit kost.

Vervolgens kreeg elk alternatief een score. Hoe goed scoort een alternatief op betrouwbaarheid, duurzaamheid of natuur? Aan de hand van deze score geeft Rijkswaterstaat een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met dit advies kan de minister in december 2023 een besluit nemen over een mogelijk vervolgproject.

Meer informatie vervolgonderzoek?

Wilt u meer lezen over het vervolgonderzoek? De rapporten van de onderzoeken vindt u op het Rijkswaterstaat Publicatie Platform door te zoeken op ‘Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030’.