Rijkswaterstaat zoekt hoogopgeleide technisch specialisten

Rijkswaterstaat zoekt hoogopgeleide technisch specialisten

We zijn op zoek naar technisch specialisten. Technici die techniek, bereikbaarheid en leefbaarheid met elkaar kunnen verbinden. Nederland is constant in beweging. Bij Rijkswaterstaat zit je daarom nooit stil.

Samen met circa 8.700 collega’s werken we in een innovatieve omgeving aan projecten die er echt toe doen. Kleine, grote en héle grote projecten die de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van Nederland verbeteren. Als technisch specialist bij Rijkswaterstaat breng je Nederland niet alleen verder, maar houd je Nederland ook up-to-date. Dankzij renovaties gaan projecten weer jaren mee. En moderne technieken zorgen ervoor dat Nederland niet stil blijft staan, maar mee groeit met de ontwikkelingen. Bij Rijkswaterstaat groeien wij ook mee met Nederland. Daarom zijn wij altijd op zoek naar zowel jonge als ervaren technische specialisten. Nieuwe collega’s die onderdeel willen zijn van een dynamisch proces waarin veel partijen een stem hebben. En waar je de ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen en inhoudelijk te versterken. Werken als technisch specialist bij Rijkswaterstaat is altijd resultaatgericht. Je hebt zichtbaar invloed op een betere leefomgeving voor ons allemaal.

Werken voor Nederland

Werk je bij Rijkswaterstaat, dan werk je voor Nederland. Als technisch specialist ben je van verschillende markten thuis: 

  • Je draagt bij aan verbindingen die er zijn of nog moeten komen, zoals snelwegen, vaarwegen en watersystemen. 
  • Je legt het verband tussen visie, beleid en uitvoering. 
  • Je maakt afwegingen tussen kwaliteit en kosten.

Video: ingenieurs geven een inkijkje in hun werk

CAREL VAN BELOIS: Als projectmanager werk ik natuurlijk meestal hier gewoon op kantoor.

(Aldus projectmanager Carel van Belois.)

Maar ik moet soms ook naar de bouwplaats, om bij de aannemer te kijken of bij het werk te kijken of om met de aannemer te praten.

(Van Belois pakt een oranje veiligheidsjas en een witte helm van een kapstok.)

RUSTIGE MUZIEK

Ik ben er vanmiddag weer. Doei.
MARION MUIZELAAR-SLIJKERMAN: Ik heb nu kernteamoverleg van Techniek, Verkeer en Veiligheid.

(Aldus plaatsvervangend technisch manager Marion Muizelaar-Slijkerman.)

Daarin bespreken we elke week de belangrijke zaken van het project met elkaar. Dus ik ga nu de bespreking in met Pieter, Erik en André.

(Van Belois komt een gebouw uit en loopt naar een witte auto.)

LEVENDIGE MUZIEK

VAN BELOIS: Binnen ben je vooral in feite alles aan het regelen wat er moet gebeuren voor zo'n werk, maar buiten zie je 't gewoon echt gebeuren.
En als je buiten ziet wat een aannemer allemaal aan het doen is en hoe hard dat gaat, dat is gewoon ontzettend mooi om te zien.

(De auto rijdt over de A12. Rechts langs de weg is een bouwplaats met kranen. Van Belois op een nieuw stuk weg:)

DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER

VAN BELOIS: Ik ben als projectmanager verantwoordelijk voor het project als geheel, en binnen een technisch cluster is er een manager Techniek, Verkeer en Veiligheid die alles op dat gebied doet.
PIETER BLOKLAND: Je kunt je voorstellen, met zo'n groot project dat er wel zaken gebeuren die we van tevoren niet helemaal verwacht hadden.

(Aldus manager Techniek, Verkeer en Veiligheid Pieter Blokland.)

En dan is het zaak dat we met elkaar, Rijkswaterstaat en opdrachtnemer wel weer de juiste keuzes maken.
Want uiteindelijk willen we wel een weg opgeleverd krijgen die én veilig is én er goed bij ligt.
Als we een bericht krijgen vanuit de verkeerscentrale dat er iets op de weg is gebeurd en er een rood kruis boven staat of bijvoorbeeld 70, dat de snelheid naar beneden moet dan nemen wij daarover contact op met de aannemer.
ANDRÉ PLOEG: Ik ben vooral bezig met dynamisch verkeersmanagement binnen Rijkswaterstaat.

(Aldus adviseur Verkeerssystemen André Ploeg.)

Dus op de snelwegen het verkeer regelen door middel van de 50-70's die je boven de weg ziet knipperen of de dynamische route-informatiepanelen waarop dus staat hoe lang de file is of welke kant je op moet en die verbinding met de verkeerscentrale waar dat allemaal gecoördineerd wordt.
MUIZELAAR: En wat je duidelijk merkt, is dat je aan de ene kant een langetermijnvisie nodig hebt maar ook heel snel moet reageren als er buiten iets gebeurt.
De grootste uitdaging is toch om zo'n project soepel te laten verlopen, eigenlijk.
Dat je toch alle hobbels die optreden, alle dingetjes die gebeuren dat je steeds ze ziet aankomen, op tijd anticipeert en voorkomt dat het daarmee ergens misgaat.

(Een graafmachine schept grond op. Een man loopt achteruit met een kleine wals. Marion Muizelaar in een hal:)

RUSTIGE MUZIEK

MUIZELAAR: Afhankelijk van je eigen ambitie kun je richting inhoudelijk doorgroeien of meer de lijnmanagement-functie, als dat interessant voor jou is.
BLOKLAND: Ik ben begonnen als wiskundige en heb me toen beziggehouden met simulatiemodellen om de waterstanden langs de kust uit te rekenen.
Dus je ziet dat je binnen zo'n organisatie hele andere zaken kunt gaan doen.
PLOEG: Ik werk aan meerdere projecten tegelijk.
Op dit moment aan twee hoofdprojecten: de A12 Lunetten-Veenendaal en ik ben bezig met de tunnelstandaard, om die te gaan beheren.
Je ziet ook mensen doorgroeien van Inkoop naar Contract naar Projectmanagement of van Inkoop naar Advies of van Techniek naar Contract.
Dus je kan heel veel verschillende dingen doen.
MUIZELAAR: Nu vervul ik de rol van plaatsvervanger binnen het project A12 Lunetten-Veenendaal en het is wel mijn bedoeling om door te groeien naar een zelfstandige technisch manager-rol.
VAN BELOIS: Je moet toch een beetje ambitieus zijn, ook inhoudelijk.
Je moet er iets van willen maken, er een beetje hart voor voelen en je moet een link kunnen maken tussen veel disciplines die betrokken zijn.
Het is techniek, natuurlijk, want het is een bouwproject maar naast techniek is het ook heel veel organisatie.
Hoe organiseer je het, hoe koop je 't in, hoe werk je met een aannemer samen?
En er is heel veel omgeving, met alle aspecten van communicatie samenwerken, onderhandelen, en die mix van dingen om dat te integreren in een werk, hè, dat maakt het leuk en dat soort mensen heb je nodig.

(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van Rijkswaterstaat.)

Stormvloedkering Ramspol zoekt technici

Voor de regio Midden-Nederland zoeken we technici die willen werken in het team van de enige balgstuw stormvloedkering ter wereld. Benieuwd wat dit betekent? Op dinsdag 21 februari heb je de unieke mogelijkheid om de Balgstuw bij Ramspol van dichtbij te bekijken. Je bent van harte welkom om 17.00 uur in het bezoekerscentrum aan de Ramsweg 2a te Ens. Kijk op de pagina Meet & Greet stormvloedkering Ramspol voor meer informatie en het aanmeldformulier.

Solliciteer nu

Ben jij de hoogopgeleide technisch specialist die we zoeken? Reageer dan nu op onze vacatures op Werken voor Nederland.

Stuur door